تاثیر موسیقی بر انسان

برای بسیاری، موسیقی مانند یک همراه همیشگی است. می تواند ما را شاد کند و به ما انگیزه میدهد، ما را در شرایط سخت همراهی کند و نگرانی های ما را کاهش دهد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا علاوه بر کسب اطلاعات در خصوص تاثیر موسیقی به جدیدترین های آهنگ ایرانی دسترسی داشته باشید…

موسیقی بسیار بیشتر از سرگرمی است. این یکی از ویژگی های هر جامعه بشری شناخته شده ای بوده است – مردم شناسان و جامعه شناسان هنوز در طول تاریخ بشر فرهنگ واحدی را پیدا نکرده اند که موسیقی نداشته باشد. در واقع، امروزه بسیاری از روانشناسان تکاملی این استدلال را مطرح می کنند که موسیقی پیش از زبان بوده است.  قبایل بدوی و آداب مذهبی هزاران سال است که از موسیقی برای رسیدن به حالت های روشنفکر استفاده کرده اند و فیثاغورث از موسیقی برای درمان بیماری های مختلف روانی و جسمی استفاده می کند. در حال حاضر، تحقیقات علمی پیشرفته تأثیر موسیقی را بر مغز، فرد و جامعه نشان داده است.

موسیقی نه تنها در سطوح فکری، اجتماعی و عاطفی به ما می رسد، بلکه بسیاری آن را معنوی یا عرفانی توصیف می کنند. استفاده از ابزارهای ملودیک، هارمونیک و ریتمیک در موسیقی می تواند حالتی روانی را هم در نوازندگان و هم در شنونده ایجاد کند که توصیف آن از گفتار خارج است. موسیقی می تواند ما را به خودمان بازگرداند، آیینه ما باشد و جنبه ای از خود را به ما نشان دهد که شاید مدت ها فراموش کرده باشیم یا هرگز نمی دانستیم وجود دارد. حتی اگر در زندگی روزمره خود به طور مداوم در معرض موسیقی قرار بگیریم، به ندرت به این فکر می کنیم که موسیقی چیست

 بالاخره موسیقی دقیقا چیست؟

اساساً موسیقی ترکیبی از صداها است و صدا ارتعاش است. یکی از موجزترین تعاریف موسیقی از آهنگساز ایتالیایی فروچیو بوسونی می‌آید که می‌گوید: «موسیقی هوای پرصدا است». تصور اینکه یک ارتعاش ساده که توسط چشم انسان دیده نمی‌شود، می‌تواند تجربه احساسی عمیقاً غنی را تسهیل کند، ادراک و هوشیاری را تغییر دهد و حالت‌های خلسه‌ای از وجود را القا کند، فوق‌العاده است. فرآیند شنیدن این فرکانس های ارتعاشی صوتی توسط شنونده چیست و تجربه روانشناختی عمیقی را برای او ایجاد می کند؟ چگونه چیزی به زودی مانند “هوای پر صدا” چنین تأثیر شفابخش و درمانی بر مردم دارد؟ و چگونه رشد شخصی را تسهیل می کند؟

موسیقی نه‌تنها فکر و روح ما که جسم‌ِ ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند جسم ما را برای مبارزه با سرسختانه‌ترین موانع‌ِ موجود آماده سازد، می‌تواند قدرت قوت قلب هر انسانی را تقویت کند، می‌تواند او را به آرامش برساند و می‌تواند رضایت را به او هدیه کند.

موسیقی از عمق وجود هر انسان و از روح او سرچشمه می‌گیرد و شاید به این خاطر بسیاری از مردم، بدون موسیقی، خودشان را فاقد چیزی حیاتی می‌دانند؛ چیزی ‌که می‌تواند قدرت‌ِ تکاپو و احساس زندگی به آن‌ها ببخشد.

پس بهتر نیست برای اینکه به جواب سؤالمان «موسیقی چیست؟» برسیم یا بتوانیم جوابی برای آن پیدا کنیم، سراغ علم و فلسفه نرویم؟! موسیقی فقط به روح ما تعلق دارد. روح ما همان‌جایی است که موسیقی به آن تعلق دارد. درک بیشتر از قدرت های موسیقی می تواند نشان دهد که چگونه می توان از آن به نفع افراد، جوامع و افراد نیازمند استفاده کرد.

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.



دیدگاه خود را بگذارید